Historiallinen artikkeli

Tämä artikkeli on historiallinen ja kertoo menneestä tapahtumasta, asiasta tai ominaisuudesta, jota ei enää ole.

Kuuran linna on Kuuran läänissä, pääkaupunki Kuurassa sijaitseva linna. Kuuran linna toimii Kuuran hallinnollisena keskuksena ja läänin korkea-arvoisimpien virkamiesten asuinpaikkana. Kuuran linna on rakennettu Kirjon aikana ja se on Pilvilinnan ohella yksi Aurinkomaan harvoista olemassaolevista linnoista.

Historia

Alkuperäinen linna

Kuurassa on aikojen saatossa ollut kaksi linnaa. Alkuperäisen linnan rakennustyöt alkoivat Kirjon ajan ensimmäisinä päivinä lääninherra Okami_:n johdolla. Alkuperäinen linna rakennettiin kivestä, eikä linna koskaan valmistunut täysin. Alkuperäinen Kuuran linna purettiin kuitenkin melko pian, sillä se ei rakennustyyliltään vastannut Kuuralaista ihannetta.

Nykyinen Kuuran linna

Kuuran linna kaupungista nähtynä

Alkuperäisen kivilinnan tilalle Kuuraan tehtiin keinotekoinen kukkula, jonka laelle rakennettiin nykyinen Kuuran linna. Entisen linnan tavoin myös nykyisen linnan rakentamisesta vastasi lääninherra Okami_. Osa Kuuran asukkaista osallistui aktiivisesti erityisesti materiaalien hankintaan, mutta itse rakennustyöstä vastasi pääasiassa lääninherra.

Kuuran linna oli pitkään valmistumisensa jälkeen sisältä melko autio. Lääninherra Okamin tilalle virkaan astuivat vuorollaan sekä Pupuprinsessa että ilkkadx. Muiden lääninherrojen kausilla linnaa ei kehitetty aktiivisesti ja linna jäi suurimmaksi osaksi käyttämättömäksi.

Lääninherra Okami_:n palatessa valtaan, sekä kamariherra DatArnoGuyn astuessa virkaan Kuuran linnan aktiivinen kehitys jatkui. Heidän käynnistämän Kuura kuntoon-hankkeen seurauksena läänin hallinnolliset tehtävät keskitettiin Kuuran linnalle. Linnasta tuli Kuuran keskeisin hallinnollinen rakennus, jossa hoidettiin muunmuassa asuntokaupat ja henkilötodistusten myöntäminen. Kamariherran toimesta linnan sisätiloja alettiin myös rakentamaan, jotta linna elävöityisi ja sen tyhjät huoneet saataisiin hyötykäyttöön.

Kun lääninherra Okami_ erotettiin valtias Pilvisen toimesta, astui Kuurassa johtoon Raistlin_Majer3. Hänen aloittamat suuret muutostyöt läänissä heijastuivat myös joihinkin Kuuran linnan tiloihin. Lisäksi Raistlin_Majer3 muutti linnan Majer3-suvun sukulinnaksi.

Raistlin_Majer3:a seurannut lääninherra GaryCraft uudisti myös linnaa. Merkittävin GaryCraftin aikana tehty uudistus oli Kuuran lääninvaraston siirtäminen linnan aulatilojen viereen sekä uuden työpajan tekeminen linnan tanssisalin alapuolelle.

Tristisin ja Anssiemilin häät

Sulhanen odottaa morsianta alttarilla

Kuuran linnalla vietettiin heinäkuussa 2016 Aurinkomaan historian suurimmat hääjuhlat. Häät ovat olleet suurin Kuurassa järjestetty tapahtuma ikinä. Linnalla vihittiin aviopariksi Tristisi ja Anssiemil. Häihin pääsi tuolloin vain kutsusta, joskin suurin osa Aurinkomaalaisista oli kutsuttu paikalle. Häitä varten linnan kolmanteen kerrokseen rakennettiin erityinen seremoniahuone, jossa hääpari vihittiin. Myös linnan Tammibaari rakennettiin häävieraille anniskelutilaksi. Ruokailun aikana häissä esitettiin erilaisia ohjelmanumeroita ja musiikista vastasi Hengad. Illan päätteeksi linnan sisäpihalla oli ilotulitus ja häiden jatkot järjestettiin linnan kylpylässä.

Tristisin ja Anssiemilin häistä on jäänyt elämään legenda tarjoilijasta, joka oli niin huono tarjoilemaan ruokailussa, että hänet piti poistaa tilaisuudesta ikkunan kautta.

Kuuran linnan asukkaat

Kuuran linnassa on perinteisesti asunut läänin korkea-arvoisimmat virkamiehet, linnan työntekijät sekä ansioituneet kuuralaiset, jotka ovat tehneet jotakin hyvää läänin eteen. Kuuran lääninherra on saattanut lahjoittaa linnalta huoneen sellaiselle kuuralaiselle, jonka hän on katsonut tehneen jotakin hyödyllistä läänin eteen. Linnan ylimmät kerrokset on varattu pelkästään asukkaiden käyttöön.

Kuuran perustaja ja aiempi lääninherra Okami_ on linnan pitkäaikaisin asukas. Hänen lisäkseen linnalla asuu myös lääninherra Johkusss. Linnan toiseksi korkeinta tornia, Arnontornia, asuttaa Kuuran pitkäaikaisin kamariherra DatArnoGuy. Ansioituneina kuuralaisina myös Geraliukselle ja ilkkadxlle on annettu linnalta omat huoneet, vaikka heidän pysyvä koti ei olekaan linnalla. Myös Valtiatar Tristisillä on huone Kuuran linnasta.