Aurinkomaa Wiki

Historiallinen artikkeli

Tämä artikkeli on historiallinen ja kertoo menneestä tapahtumasta, asiasta tai ominaisuudesta, jota ei enää ole.

Kuura oli yksi Aurinkomaan lääneistä. Sillä oli aikojen saatossa useita eri lääninherroja.

Historia

Kuura kuuluu Aurinkomaan lääneistä vanhimpiin ja sen on perustanut entinen lääninherra Okami_. Se on ollut olemassa jo vuodesta 2013 eli jo Wanhan Roihun ajalla Pohjola-nimellä. Tähän aikaan ja paikkaan sijoittuu myös legendaarinen "Pohjola Saaga" -kirjasarja, joka on säilynyt näihin päiviin asti.

Kirjon aikaan läänin nimi oli Jäämaa ja sen uuden linnan rakentaminen aloitettiin. Okami_ oli vielä tällöinkin lääninherra. Nyky-Kuuran kirjasto rakennettiin Jäämaan aikoihin, ja se oli edistyksellisimpiä kirjastoja koko sen aikaisessa Aurinkomaassa.

Kuuran kaupungin kartta kadunnimineen myöhäiseltä Uuden Roihun aikakaudelta.

Uuden Roihun ajalle siirryttäessä läänin nimeksi vakiintui Kuura. Johdossa näkyi tällöin hetkellisesti myös muitakin henkilöitä, kuten ilkkadx ja Pupuprinsessa. Muuten lääniä hallinnoi vuoteen 2016 saakka Okami_. Häntä seurannut lääninherra Raistlin_Majer3 nimitettiin Okamin erottamisen yhteydessä vuoden 2016 loppupuolella. Raistlin_Majer3:n jälkeen Kuurassa nousi valtaan GaryCraft, joka kuitenkin erotettiin helmikuussa 2017.

Aurinkomaan ensimmäisen ruttoparantolan rakensi ilkkadx vanhaan Mustakorven taloon. Suurin osa Kuuran rakennuksista Uuden Roihun ajalla oli vanhoilta Pohjolan ja Jäämaan ajoilta, ja niiden rakennuttajina on ollut muun muassa Dobbelz. Uuden Roihun aikaan Aurinkomaassa riehunut murhaaja ja ryöstelijä, matson222, piilotti huhujen mukaan ryöstösaaliinsa jonnekin Kuuran lähistölle, mutta vielä tähänkään päivään mennessä sitä ei ole löydetty.

Majer3-suvun perhevaakuna toimi Kuuran vaakunana lääninherra Raistlin_Majer3:n hallintokaudella.

Raistlin_Majer3:n hallintokaudella Kuuran kaivostoimintaa laajennettiin, Kuuran yliopiston rakentaminen aloitettiin ja sekä asuntokannan siviilioikeuden kehittämistä että työntekijöiden oloja parannettiin. Muun kehittämisen lisäksi Kuurassa julistettiin Pax Kuura eli Kuuran rauha valtakunnan sisällissodan päätyttyä rauhaan. Se oli filosofinen kannanotto, lääninhallinnon pyrkimys ohjata läänin toimintaa kohti avointa, turvallista ja suvaitsevaa lääniä. Kuuran rauhanjulistuksen suojaksi perustettiin myös Kuuran kaarti. Lääni teki myös uuden Puhurin kaivoskylän sekä uudisti erään pohjoisen kylänsä Karhunkosken kaivoskyläksi. Nallejen kiltaa johtava Oka1 hallinnoi paikallisesti Karhunkoskea lääninherran mandaatilla. Vuoden 2016 lopulla Kuuran vaakunaksi vaihdettiin Majer3-suvun perhevaakuna.

Kuura siirtyi myös Kolmen hallitsijan Roihuun yhtenä kolmesta ensimmäisestä läänistä. Kartan alussa Kuuraa hallitsi lääninherra ja yksi palvelimen silloisista ylläpitäjistä, Insalm. Vaikka vanha Kuuran linna siirrettiinkin uuteen karttaan, valtaosa itse kaupungista rakennettiin tyhjästä pitkälti samalla rakennustyylillä kuin ennenkin. Myöhemmin, Insalmin jo poistuttua Aurinkomaan ylläpidosta, lääninherran tehtävään asettui Johkusss. Hänen hallintokaudellaan Kuura laajeni edelleen ja siellä pidettiin muun muassa Aurinkomaa Gaala 2018. Johkusss joutui luopumaan lääninherruudestaan Kesäkuun konfliktin seurauksena.

Siirryttäessä hetkellisesti takaisin Uuden Roihun karttaan toimi Kuuran lääninherrana aluksi Tristisi. Tristisin omaksuttua Valtiattaren tehtävän siirtyi hänen paikalleen aarne210 ja myöhemmin sinjanko. Nieran kartassa Kuuraa ei enää ole.

Maantiede

Kuura oli Uuden Roihun aikaan Aurinkomaan lääneistä pohjoisin. Se sijaitsee suuren meren pohjoisrannassa ja sinne kuljettiin Roihusta ensin savannivyöhykkeen, sitten meren yli tehdyn sillan ja myöhemmin jäisen tasangon lävitse. Roihun ja Kuuran välinen silta oli Aurinkomaan suurin ja sijaitsi korkealla merenpinnasta. Kuuran rannikkoa ympäröi laajasti jäätikkö lukuunottamatta kaupungin edustaa, josta kulki meriliikenteen mahdollistava sula väylä avomerelle.

Talous ja työpaikat

Kuura tunnettiin erityisesti kaivostoiminnastaan. Taloudellisesti Kuura oli lääninä monialainen toimija, jossa yhdistyy kaivostoiminta ja muut talouden osa-. Lääni työllisti eri kylien hallinnon lisäksi kaivostyöntekijöitä ja tuki eri yritystoiminnan harjoittajia tilaratkaisuilla ja konsulttipalveluilla. Läänissä pyrittiin Raistlin_Majer3:n aikakaudella minimoimaan liiketoiminnan kannalta kaikki ylimääräiset maksut. Sitä vastoin valtiaan vero-osuuksista pidettiin teräksenlujasti kiinni. Laittomasta toiminnasta yritystoiminnot joutuivat takavarikkoon.

Kuura oli erinomainen paikka tehdä laillista bisnestä ja suunnitella uusia palveluita ja hyödykkeitä.

Asuminen

Kuuran lääni tarjosi Uuden Roihun aikaan omistusasuntoja ja joissain tapauksissa myös työsuhdeasuntoja. Niille, jotka eivät työskennelleet läänissä, asuntojen hinnat vaihtelivat koon, sijainnin ja hienouden mukaan normaalisti noin 100-1000r hintahaarukalla. Kaivostyöntekijät ja puunhakkaajat asuivat työn puolesta Kuuran Puhurin ja Karhunkosken kaivoskylissä kaupungin itä- ja pohjoispuolella.

Nähtävyyksiä

Uusi Roihu

  • Kuuran linna
  • Kuuran pankki
  • Kuuran kirjasto
  • Kuuran museo
  • Kuuran keittola